Barion Pixel

A webáruházban az Ön számára is hatékony működéséhez kétféle sütit használunk.

Szükséges cookie-k
Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy a webáruház használható és működőképes legyen, ezért ezeket nem lehet letiltani.

Marketing cookie-k
Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy az Ön érdeklődési körének megfelelő reklámokat és termékeket jelenítsünk meg a webáruházban. Ezeket a cookie-kat le tudja tiltani, de kár lenne, mert egy csomó jó dologról maradna le.

Kérjük ha egyetért, kattintson az ELFOGADOM gombra! Ha változtatni szeretne ezen, akkor a Beállítások módosítása gombra. Köszönjük!

Mi az ideális képernyő használat gyerekeknél?

Mi az ideális képernyő használat gyerekeknél?

A gyermekek és a serdülők sok időt töltenek képernyők, köztük okos telefonok, táblagépek /tabletek, játék konzolok/ videó játékok, televíziók és számítógépek nézésével.

Az American Academy éf Child and Adolescent Psychiatry készített egy kutatást az Egyesült Államokban. E szerint a 8-12 éves gyermekek átlagosan napi 4-6 órát töltenek képernyők nézésével vagy használatával, a tizenévesek pedig akár 9 órát is.

Bár a képernyők szórakoztatják, tanítják és lekötik a gyerekeket, a túl sok képernyőhasználat problémákhoz vezethet.

A szülők sajnos nem mindig tudják, hogy gyermekeik mit néznek, vagy hogy mennyi időt töltenek a képernyők előtt.

 

A kutatásból kiderült, hogy a gyerekek a következő veszélyeknek lehetnek kitéve:

    - Erőszakos tartalommal való találkozás

    - Kaszkadőrmutatványokat vagy kihívásokat bemutató videók, amelyek nem biztonságos   viselkedésre ösztönözhetnek.

    - Szexuális tartalmak

    - Negatív sztereotípiák

    - Kábítószer-használat

    - Kiber bántalmazók és ragadozók

    - A gyermeket célzó reklámok

    - Félrevezető vagy pontatlan információk

 

A túl sok képernyőidő a következőkhöz vezethet:

    - Alvási problémák

    - Alacsonyabb iskolai jegyek

    - Kevesebb könyvet olvas a gyermek

    - Kevesebb időt tölt a családdal és a barátokkal

    - Kevés szabadtéri vagy fizikai aktivitásban vesz részt

    - Súly problémák

    - Hangulati problémák

   - Rossz önkép és testkép-problémák

    - Félelem a kimaradásból

    - Kevesebb idő a kikapcsolódás és szórakozás más módjainak megtanulására

 

A gyermekek képernyőidővel való gazdálkodása kihívást jelent a családok számára.

Éppen ezért a kutatás tartalmaz ajánlásokat is, amely szerint érdemes képernyő idő-tervet bevezetni.

 

Az irány mutatás a következő:

    18 hónapos koráig korlátozni a képernyőhasználatot, kivéve a felnőttekkel való video chatelésre (például egy szülővel, aki nincs a városban, nagyszülővel).

    18 és 24 hónapos kor között a képernyőhasználatot a gondozóval közösen nézett oktató jellegű vagy egyszerű mesékre kell korlátozni, maximum 30 perc/nap.

    A 2-5 éves gyermekek esetében a nem oktatási célú képernyőidőt hétköznaponként maximum 1 órára, hétvégi napokon pedig maximum 3 órára korlátozni.

    6 éves kor felett ösztönözzük az egészséges szokásokat (sport, szabad mozgás), és korlátozzuk a képernyővel kapcsolatos tevékenységeket.

    Kapcsoljunk ki minden képernyőt a családi étkezések és kirándulások alatt.

    Együtt ismerkedjünk az internettel, szülői felügyeletet mellett.

    Kisebb korban kerüljük a képernyők cumiként, bébiszitterként vagy a düh kitörések leállítására való használatát. Később se ezzel akarjunk programot adni gyerekünk számára. A televíziós háttér zaj sem ideális.

    Kapcsoljuk ki a képernyőkets 30-60 perccel a lefekvés előtt.

 

 

A képernyők (mobil, TV, tábla gép) sok pozitívumot kínálhatnak, fontos, hogy teljesen eltiltani nem szabad a gyermeket.

Azonban nem lehet elég korán kidolgozni a képernyőidőre vonatkozó tervet a családdal, előnyös, ha ebbe a döntési folyamatba bevonjuk gyermekünket is.

 

 

Néhány további tipp, amit érdemes szem előtt tartani:

    Ismerkedjünk meg a programokkal, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy azok az életkornak megfelelőek.

    Beszéljünk a gyermekünkkel arról, amit lát. Mutassunk rá a jó viselkedésre, például az együttműködésre, a barátságra és a másokkal való törődésre. Hozzunk példákat az életünkből, hogy könnyebben értse meg az összefüggést.

    Legyünk tisztában a reklámokkal és azzal, hogy azok hogyan befolyásolják a választásokat, akár meséljük el, hogy miért vannak reklámok (kor függő).

    Bátorítsa gyermekét, hogy tanuljon más olyan tevékenységeket, például sportot, zenét, művészetet és hobbikat, amelyek nem kötődnek a képernyőkhöz.

    Mutassunk jó példát, mi se lógjunk annyit a neten

    Tanítsuk meg a gyermekeket az online adat védelemre és biztonságra, ha már elég idős hozzá

    Nem kell siettetni a saját eszköz használatot

    Ösztönözzük a képernyők olyan módon történő használatát, amely a kreativitást és a családdal és a barátokkal való kapcsolatot építi.

    Vegyük figyelembe gyermek vagy tinédzser érettségét és szokásait, az arany közép út kialakítása az ideális.

A pozitív és egészséges képernyőhasználat megfelelő útmutatással és következetességgel lehetséges.

 

képernyő gyerek tablet

 

Forrás: https://www.aacap.org/