Az American Academy éf Child and Adolescent Psychiatry készített egy kutatást az Egyesült Államokban. E szerint a 8-12 éves gyermekek átlagosan napi 4-6 órát töltenek képernyők nézésével vagy használatával, a tizenévesek pedig akár 9 órát is.
Bár a képernyők szórakoztatják, tanítják és lekötik a gyerekeket, a túl sok képernyőhasználat problémákhoz vezethet.
A szülők sajnos nem mindig tudják, hogy gyermekeik mit néznek, vagy hogy mennyi időt töltenek a képernyők előtt.
A kutatásból kiderült, hogy a gyerekek a következő veszélyeknek lehetnek kitéve:
- Erőszakos tartalommal való találkozás- Kaszkadőrmutatványokat vagy kihívásokat bemutató videók, amelyek nem biztonságos viselkedésre ösztönözhetnek.
- Szexuális tartalmak
- Negatív sztereotípiák
- Kábítószer-használat
- Kiber bántalmazók és ragadozók
- A gyermeket célzó reklámok
- Félrevezető vagy pontatlan információk
A túl sok képernyőidő a következőkhöz vezethet:
- Alvási problémák
- Alacsonyabb iskolai jegyek
- Kevesebb könyvet olvas a gyermek
- Kevesebb időt tölt a családdal és a barátokkal
- Kevés szabadtéri vagy fizikai aktivitásban vesz részt
- Súly problémák
- Hangulati problémák
- Rossz önkép és testkép-problémák
- Félelem a kimaradásból
- Kevesebb idő a kikapcsolódás és szórakozás más módjainak megtanulására
A gyermekek képernyőidővel való gazdálkodása kihívást jelent a családok számára.
Éppen ezért a kutatás tartalmaz ajánlásokat is, amely szerint érdemes képernyő idő-tervet bevezetni.
Az irány mutatás a következő:
18 hónapos koráig korlátozni a képernyőhasználatot, kivéve a felnőttekkel való video chatelésre (például egy szülővel, aki nincs a városban, nagyszülővel).
18 és 24 hónapos kor között a képernyőhasználatot a gondozóval közösen nézett oktató jellegű vagy egyszerű mesékre kell korlátozni, maximum 30 perc/nap.
A 2-5 éves gyermekek esetében a nem oktatási célú képernyőidőt hétköznaponként maximum 1 órára, hétvégi napokon pedig maximum 3 órára korlátozni.
6 éves kor felett ösztönözzük az egészséges szokásokat (sport, szabad mozgás), és korlátozzuk a képernyővel kapcsolatos tevékenységeket.
Kapcsoljunk ki minden képernyőt a családi étkezések és kirándulások alatt.
Együtt ismerkedjünk az internettel, szülői felügyeletet mellett.
Kisebb korban kerüljük a képernyők cumiként, bébiszitterként vagy a düh kitörések leállítására való használatát. Később se ezzel akarjunk programot adni gyerekünk számára. A televíziós háttér zaj sem ideális.
Kapcsoljuk ki a képernyőkets 30-60 perccel a lefekvés előtt.
A képernyők (mobil, TV, tábla gép) sok pozitívumot kínálhatnak, fontos, hogy teljesen eltiltani nem szabad a gyermeket.
Azonban nem lehet elég korán kidolgozni a képernyőidőre vonatkozó tervet a családdal, előnyös, ha ebbe a döntési folyamatba bevonjuk gyermekünket is.
Néhány további tipp, amit érdemes szem előtt tartani:
Ismerkedjünk meg a programokkal, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy azok az életkornak megfelelőek.
Beszéljünk a gyermekünkkel arról, amit lát. Mutassunk rá a jó viselkedésre, például az együttműködésre, a barátságra és a másokkal való törődésre. Hozzunk példákat az életünkből, hogy könnyebben értse meg az összefüggést.
Legyünk tisztában a reklámokkal és azzal, hogy azok hogyan befolyásolják a választásokat, akár meséljük el, hogy miért vannak reklámok (kor függő).
Bátorítsa gyermekét, hogy tanuljon más olyan tevékenységeket, például sportot, zenét, művészetet és hobbikat, amelyek nem kötődnek a képernyőkhöz.
Mutassunk jó példát, mi se lógjunk annyit a neten
Tanítsuk meg a gyermekeket az online adat védelemre és biztonságra, ha már elég idős hozzá
Nem kell siettetni a saját eszköz használatot
Ösztönözzük a képernyők olyan módon történő használatát, amely a kreativitást és a családdal és a barátokkal való kapcsolatot építi.
Vegyük figyelembe gyermek vagy tinédzser érettségét és szokásait, az arany közép út kialakítása az ideális.
A pozitív és egészséges képernyőhasználat megfelelő útmutatással és következetességgel lehetséges.
Forrás: https://www.aacap.org/