Barion Pixel

A webáruházban az Ön számára is hatékony működéséhez kétféle sütit használunk.

Szükséges cookie-k
Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy a webáruház használható és működőképes legyen, ezért ezeket nem lehet letiltani.

Marketing cookie-k
Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy az Ön érdeklődési körének megfelelő reklámokat és termékeket jelenítsünk meg a webáruházban. Ezeket a cookie-kat le tudja tiltani, de kár lenne, mert egy csomó jó dologról maradna le.

Kérjük ha egyetért, kattintson az ELFOGADOM gombra! Ha változtatni szeretne ezen, akkor a Beállítások módosítása gombra. Köszönjük!

A legfontosabb tápanyagok a csecsemőtáplálkozásban

2022. 09. 17. 15:50:54
A legfontosabb tápanyagok a csecsemőtáplálkozásban

Összeszedtük a legfontosabb vitaminokat, amiket érdemes fogyasztania a babának. 

A tudomány egyre világosabban mutatja be, hogy szoros kapcsolat van a táplálkozás és a fejlődés között. Ismerd meg a legfontosabb tápanyagokat, amelyekre most szüksége van a gyermekednek. 

 

A- vitamin 

Az A-vitamin egy zsírban oldódó vitamin és állati eredetű élelmiszerekben, például húsban, tejtermékekben és tojásban található meg. A szervezet számos funkciójához fontos és hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez. 

Tipp: jobb egy kis hús, mint a sok kolbász. 

Adj gyermekednek heti 2-3 tenyérnyi adag (kb. 150 g) húst. Válassz alacsony zsírtartalmú pulyka- és csirkehúst vagy sovány sertés- és marhahúst. A kolbászt sok gyerek kedveli, de csak kis mennyiségű kolbászt adjunk gyermekünknek, mivel rejtett zsírokat és sókat tartalmaz.

 

C-vitamin 

A C-vitamin nagyon fontos az immunrendszer számára. Szinte minden állati és növényi élelmiszerben megtalálható, de különösen a friss gyümölcsökben és zöldségekben. 

Tipp: zöldség és gyümölcs – ha színes, az egészséges 

Ideális esetben a gyermeked napi 5 adag gyümölcsöt és zöldséget kap (2 gyerek keze kb. 1 adag, típustól és elkészítéstől függően). Variálj és kombinálj minél több különböző fajtát (friss és/vagy fagyasztott). Időnként helyettesíthetsz egy adagot tiszta gyümölcs- vagy zöldséglével vagy turmixszal (cukor, tartósítószer, színezék vagy adalékanyag nélkül). Gyümölcs- és zöldségkonzerv azonban nem ajánlott, ugyanis a vitamintartalom túl alacsony. 

 

D-vitamin 

A D-vitamin különleges helyet foglal el a vitaminok között, mivel táplálékkal juthatunk hozzá és az emberi szervezetben is képződhet a napfény hatására. A D-vitamin alapvető szerepet játszik a csontképződésben. Sajnos a tanulmányok azt mutatják, hogy a mai kisgyermekek gyakran nem rendelkeznek elegendő D-vitaminnal. Átlagosan az ajánlott napi D-vitamin bevitel mindössze 6 százalékát fedezi az étrend. De a D-vitamin-hiány magyarázható azzal is, hogy télen túl kevés a napfény, nyáron magas a fényvédelem és a gyermekek nem töltenek sok időt a szabadban. 

Tipp: hal – minél előbb, annál jobb 

A hal értékes jódot, D-vitamint és fontos omega-3 zsírsavakat biztosít. A gyermek táplálékbevitelének tartalmaznia kell heti 1-2 adag halat, lehetőleg 1 adag helyi halfajtát, mint pl. pisztráng és 1 adag olajos tengeri halat, például lazacot, heringet vagy makrélát. Egy adag a kisgyermekek számára átlagosan 50 g-nak felel meg (kb. 1 gyerek tenyér). Különös figyelmet kell fordítanunk a szálkák óvatos eltávolítására (fulladásveszély!). 

A fenntarthatóság szempontjából tengeri halak vásárlásakor figyelembe kell venni az MSC vagy ASC jóváhagyási pecsétet és a környezetvédelmi szervezetek vonatkozó ajánlásait. Ha a gyermeked nem szereti a halat, először ízesítetlen halat, például tőkehalat próbálj ki és keverd össze a halat növényi rizzsel vagy tésztaszósszal. A gyermeked néhány próbálkozás után biztosan meg fogja érezni az ízét. Ha nem eszik tengeri halat, legalább napi 1 teáskanál repceolajat kell beépíteni az étrendbe. 

 

A jód 

A jód egy nyomelem, amely a pajzsmirigyhormonok felépítéséhez szükséges. A jód hozzájárul a normál növekedéshez és az agy fejlődéséhez is. A jódot a tengeri halak tartalmazzák, de más élelmiszereinkben nem található meg kellő mértékben. Átlagosan az ajánlott jódbevitel 56 százalékát teszi ki a csecsemők táplálékbevitele. Támogasd hát kisgyermeked tápanyagellátását olyan élelmiszerekkel, amelyek kifejezetten fontos vitaminokat és jódot tartalmaznak gyermekbarát mennyiségben. Ilyen lehet például az Aptamil gyerektej. 

Tipp: táplálék az agynak 

Az agyfejlődés szempontjából fontos jód megfelelő ellátása érdekében a gyerekeknek hetente 1-2 adag halat kell adni (töke fekete tőkehal, lepényhal, foltos tőkehal, stb.). Lehetőleg egy helyi tengeri hal és 1 zsíros tengeri hal. Lehetőleg kevés sót használj, és ha lehet, jódozott konyhasóval ízesítsd a kisbabád ételét.
 

     Kapcsolódó cikkek     

Sok csecsemőnél túl korán kezdik a hozzátáplálást

Mikor érdemes elkezdeni a hozzátáplálást? 
https://pelenkavilag.hu/blog/mikor-erdemes-elkezdeni-a-hozzataplalast

Gyakorlati tippek és információk a hozzátáplálás megkezdéséhez

Mit egyen a baba az első életévben?

Anyatej, tápszer és hozzátáplálás. Ezek az ételek mind szóba jönnek a baba első életévébe, mint táplálék.  
https://pelenkavilag.hu/blog/mit-egyen-a-baba-az-elso-eleteveben

Gyakorlati tippek és információk a hozzátáplálás megkezdéséhez

Első próbálkozások a kanállal

A kiegészítő élelmiszerek bevezetése mérföldkő gyermeked étrendjében. Mikor érdemes elkezdeni? 
https://pelenkavilag.hu/blog/hozzataplalas-elso-probalkozas-kanallal

Gyakorlati tippek és információk a hozzátáplálás megkezdéséhez

Mit jelent a baba által vezetett elválasztás (BLW)?

Hogy ismerjük fel a jeleket, hogy itt az idő elkezdeni a hozzátáplálást vagy a BLW táplálást? 
https://pelenkavilag.hu/blog/mit-jelent-a-baba-altal-vezetett-elvalasztas

Gyakorlati tippek és információk a hozzátáplálás megkezdéséhez

Gyakorlati tippek és információk a hozzátáplálás megkezdéséhez

Hogyan, mikor és mennyi kiegészítő táplálékkal etessük a babát? 
https://pelenkavilag.hu/gyakorlati-tippek-a-hozataplalas-megkezdesehez

Gyakorlati tippek és információk a hozzátáplálás megkezdéséhez

Pohár vagy üveg?

Tanítsuk meg inni a babát! 
https://pelenkavilag.hu/blog/pohar-vagy-uveg-blog

Iratkozz fel, majd igazold vissza azonnal a PelenkaVilag.hu hírlevelét és első vásárlásod mellé máris meglepünk egy kedvezményes kuponnal! 
https://pelenkavilag.hu/#newsletter_subscribe